^ Naar boven ^

Ziektekosten regelen:

Als u emigreert naar Oostenrijk dan moet u in Nederland uw zorgverzekering opzeggen en in Oostenrijk een nieuwe zorgverzekering aanvragen. Om deze zorgverzekering  aan te vragen is het E104 formulier vereist. Vraag dit voor vertrek aan bij uw zorgverzekeraar.

Voor emigranten met een pensioen is een andere regeling. Oostenrijk is een zogenaamd verdragsland. Dit betekent dat u aan uw zorgverzekering een bijdrage betaalt en u recht heeft op medische zorg volgens de wettelijke regelingen van Oostenrijk. Vraag bij uw zorgverzekering voor vertrek aan met welk formulier u zich hiervoor moet aanmelden.

Verklaring omtrent het Gedrag: VOG

VOG voor vertrek uit Nederland regelen:

In principe is de gemeente van uw woonplaats verplicht om u een verklaring omtrent het gedrag te verlenen omdat u emigreert. Helaas horen wij ook verhalen dat er gemeentes in Nederland zijn waarbij dit uitzonderlijk moeizaam is. Gelukkig kunt u ook een VOG aanvragen vanuit Oostenrijk. Op het ministerie van justitie kunt u dit formulier vinden. Aanklikken voor natuurlijke personen.

Tip: let op een VOG is maximaal 3 maanden geldig.

Hoe kan ik een VOG aanvragen als ik niet ben ingeschreven in Nederland?

Als u niet voorkomt in de Gemeentelijke Basis Administratie in Nederland of als u geen vaste woon- of verblijfplaats heeft, moet u de VOG rechtstreeks bij Justis aanvragen. U stuurt dan een ingevuld aanvraagformulier en een goed leesbare kopie van uw identiteitsbewijs naar Justis. Het postadres is:

Justis
T.a.v. Afdeling COVOG
Postbus 16115
2500 BC Den Haag

Sind 1 januari 2014 is er ook een engelstalig aanvraagformulier beschikbaar. Kijk op de link:http://www.justis.nl/producten/vog/faq-over-vog-np/

Aanvraag DigiD

Een DigID is een digitale identiteit waarmee u zich kunt identificeren op websites van de Nederlandse overheid en online zaken kan regelen. Handig dus voor als u in het buitenland bepaalde zaken moet regelen zoals belastingzaken en aanvragen van bepaalde documenten.

U kunt alleen een DigID aanvragen als u  in Nederland woont en dus staat ingeschreven bij een Nederlandse gemeente. Vraag uw DigID dus aan voordat u gaat emigreren. U krijgt dan de activeringscode thuis gestuurd. Na emigratie kunt u dus niet meer een DigID aanvragen.

De belasting

Voordat u uit Nederland vertrekt zult u eerst bij de belastingdienst aan moeten geven dat u het land verlaat. Doet u dit niet dan zal dat automatische worden door gegeven als u zich laat uitschrijven bij de gemeente.

Van uw pensioen genieten in Oostenrijk

Als u gepensioneerd bent of nog niet is dit zeer belangrijk vooraf goed te regelen en eventuele informatie in te winnen.

Elke pensioenfonds en verzekering is weer anders dus vraag bij uw pensioenfonds na wat voor effecten uw emigratie heeft op uw pensioen.

Belangrijke documenten laten vertalen

Als u gaat emigreren, kan er in Oostenrijk om bepaalde documenten gevraagd worden. Denk bijvoorbeeld aan bewijs van goed gedrag en diploma´s.

Een document dat in Nederland rechtsgeldig is, is dat niet automatisch in het buitenland. Om ze toch rechtsgeldig te maken voor het buitenland moet u deze documenten laten legaliseren.

Wij hebben goede ervaringen met snelvertaler.nl. Berlinda Hendrikse.

http://www.snelvertaler.nl/nl-NL_ContactUs.htm

Uitschrijven bij de gemeente

Over het algemeen kunt u zich tot 5 dagen voor uw definitieve vertrek uit Nederland laten schrijven uit het bevolkingsregister, dit doet u bij de gemeente waar u woont.

Meer informatie en tips kunt u o.a. vinden op de site van: http://www.emigreren.nu/

Diploma Gastgewerbe voor het starten van een horeca of gastenverblijf:

Het systeem om een anerkennung Gastgewerbe te krijgen, heeft zich verandert in Karinthie. Vroeger was het zo dat dit diploma werd gegeven door het Bundesministerium in Wenen. Nu is dit in handen van de Landesregierung in Klagenfurt, bij mevrouw Dr. Feyertag. Wij hebben persoonlijk met haar gesproken om naar de voorwaarden voor startende buitenlanders te vragen.

Dr. Feyertag geeft toestemming of je een onderneming in het Gastgewerbe mag starten op basis van de diploma´s en werkervaring in Nederland. De voorwaarden voor toestemming zijn dat je een diploma Gastgewerbe en drie jaar een bedrijf in de Horeca gevoerd moet hebben. Als toekomstige ondernemers dit niet hebben, dan is het volgen van een cursus verplicht. Aan het eind van deze cursus is een mondelinge en schriftelijk examen. Welke modules gedaan moeten worden, is afhankelijk van de diploma´s en ervaring in Nederland.

Informatie over de cursus, data en de kosten zijn te vinden op de site van de kamer van koophandel in Karinthie.

Uitzondering voor anerkennung Gastgewerbe zijn verhuur appartementen

© 2018 - Makelaar Karinthië