^ Naar boven ^

Het starten van een Ontbijtpension, Appartementenhuis, Gasthof of Hotel?

Wij helpen ieder jaar vele familie´s  die een nieuw leven in Karinthie willen beginnen met hBet runnen van een pension, gasthof, appartementengebouw of hotel.

Een bedrijf beginnen in Nederland is al niet eenvoudig laat staan in het buitenland waar u de regels en wetten niet kent en de taal nog niet volledig machtig bent.

Iedere week krijgen wij veel vragen over emigreren naar Oostenrijk . De meest gestelde vraag is toch wat de EERSTE STAP moet zijn. Vooral als je een hotel, pension of gasthof wilt beginnen is dit de basis van de emigratie.

Mede door de vele jaren ervaring die wij hebben, hebben wij een TIEN STAPPENPLAN ontwikkeld. Aan de hand van dit plan kom je stap voor stap bij je uiteindelijke doel; de start van je bedrijf.

Stap 1: Zorg voor voldoende financiele middelen

Verkoop je huis in Nederland of Belgie!. Dit is de lastigste stap van allemaal want dat betekent dat de stap naar emigratie definitief wordt . Helaas is het zonder voldoende eigen financiele middelen niet mogelijk om een bedrijf te kopen. Het positieve  is echter dat als je je huis hebt verkocht, je dan ook vrij bent om te kopen wat binnen je budget past.

Stap 2: Bezichtigen

Eigenlijk de leukste stap. We gaan SAMEN OP STAP om alle bedrijven in het echt te gaan bekijken die je lang al op internet hebt gezien en via de door ons gestuurde exposes hebt bekeken. De realiteit van zo´n bezichtiging kan opeens compleet anders zijn als op het plaatje.

Stap 3: De locatie

We hebben een hotel, pension of gasthof gevonden dat qua uitstraling bij je past. Maar een mooi gebouw zegt niet alles over een locatie. Wat zijn de voor- en nadelen van de ligging.  Is het eenvoudig te bereiken? Ook in de winter? Zijn er winkels in de buurt? Als je kinderen hebt: hoe ver is de dichtsbijzijnde Volksschule of Hauptschule? En de meest belangrijke vraag:  hoe reageert de bevolking op buitenlanders? Zouden jullie je ook in die regio kunnen thuis voelen?

Wij hebben er bewust voor gekozen om als stap 2 de bezichtiging en als stap 3 de locatie te kiezen. Vaak lopen deze stappen door elkaar maar de praktijk heeft ons ook geleerd dat de locatie ook een gevoelskwestie is. Een hotel boven op een berg is prachtig gelegen maar wat zeggen de kinderen als ze iedere dag de berg af moeten naar school.

Stap 4: Het kostenplaatje

Het bedrijf en de locatie passen. Wat is de dagelijkse werkelijkheid. Kunnen wij hiervan leven of niet? Wat zijn de kosten die op mij afkomen als ik een bedrijf heb? Wat kost water, stroom? Hoe is het met de hoge kostenpost verwarming in de winter? Van niet ieder bedrijf zijn (betrouwbare) cijfers, hoe komen wij hierachter? Wij nemen met jullie alles door.  Daarna bekijken wij samen de (bedrijfs) mogelijkheden. Hoeveel gasten zouden jullie kunnen verwelkomen en wat zouden de inkomsten kunnen zijn? Is dit marktconform?

Stap 5: Het bedrijfsplan

Als je in Oostenrijk een bedrijf begint dan kan niet iedereen de koopprijs betalen dus moet er een bank overtuigt worden om een financiering te geven voor de start van je bedrijf. Hiervoor vraagt de bank een bedrijfsplan. Het bedrijfsplan maken kost veel tijd maar het positieve hiervan is dat het jezelf nogmaals aan het denken zet over de doelgroep en hoe je die wilt gaan bereiken.

Stap 6: Gesprek met de bank

Persoonlijk contact staat voorop bij de banken in Oostenrijk. Het is logisch dat een bank met je wil spreken als je geld wilt lenen maar de denkwijze van de banken is hier heel anders dan in Nederland. Vertrouwen en een positief gevoel naar elkaar toe staat voorop. Daarom is het goed om met enkele banken te praten. Is er een positief gevoel bij jullie en bij de bank dan is financiering vaak mogelijk.

Stap 7: De taxatie

De bank  gaat het bedrijf taxeren. Dit kan even duren dus dit geeft jullie de tijd om jullie diploma´s te laten vertalen in de duitse taal. Als jullie dan straks een vergunning willen aanvragen bij de kamer van koophandel dan zijn deze papieren al klaar.

Stap  8 Het koopcontract

Na de definitieve toestemming van de bank kan het koopcontract opgemaakt worden. Jullie zijn de koper en betalen dus de kosten voor het contract. Het voordeel hiervan is dat jullie zelf een advocaat/notaris kunnen uitzoeken. Hebben jullie nog geen eigen advocaat/notaris in Oostenrijk dan is dit geen probleem. Wij hebben hele goede contacten waarmee wij al jarenlange ervaring hebben en die zeer betrouwbaar zijn. Als het eerste ontwerp koopcontract er is dan lezen wij het goed door. Zijn er nog op- of aanmerkingen dan kunnen die nog verwerkt worden. Natuurlijk gaan wij met jullie mee naar deONDERTEKENING van het koopcontract. Dit is een belangrijk moment. Altijd leuk, soms karintisch chaotisch en vaak emotioneel.

Stap 9: De sleutel

Bij de ondertekening van het koopcontract wordt afgesproken wanneer de sleuteloverdracht is. Dit is pas mogelijk als het geld op een beveiligde rekening van de advocaat staat. Het kan zijn dat dit dus niet op dezelfde dag is. Wij nemen bij de sleuteloverdracht de stand op van het water en de teller stand van de stroom. Wij geven deze aan de instaties door zodat dit op jullie naam wordt geschreven.

Stap 10: Vergunning en opening

Het aanvragen van een vergunning voor het starten van een bedrijf is niet altijd eenvoudig. Maar wij helpen jullie graag hierbij. Een vergunning kun je aanvragen bij de kamer van koophandel in je eigen gemeente. Is de vergunning binnen dan staat jullie niets meer in de weg om je bedrijf OFFICIEEL TE OPENEN. Wij komen dan graag langs om te toasten op jullie succes.

© 2018 - Makelaar Karinthië